Pretparken stunten met de prijzen

Pretparken stunten met de prijzen

mei 15
Pretparken stunten met de prijzen

Vier kaarten voor de prijs van drie voor een dagje Dolfinarium? Tien euro korting op je bezoek aan de Efteling? De klant vindt het allemaal heel gewoon, want onder de Nederlandse pretparken, themaparken, dierentuinen en musea is de concurrentie enorm. Het aantal parken en attracties is de laatste jaren fors gestegen, terwijl de stijging van het aantal bezoekers hiermee geen gelijke tred houdt. We bespreken hier de gevolgen van de prijsdalingen.

Grote keuze in lage entreeprijzen
De dagjesmensen in ons land zijn vanwege de crisis minder bereid om veel geld aan toegangskaarten, consumpties of leuke hebbedingetjes uit de parkwinkels te besteden. Om toch maar zoveel mogelijk klanten te trekken, bieden veel attractiegelegenheden daarom regelmatig gereduceerde prijzen aan.

Waarschijnlijk koopt dankzij deze ontwikkelingen meer dan 50% van de park- en museabezoekers een kaartje via een kortingsactie. Zo kun je als je op zoek bent naar afgeprijsde kaartjes voor een leuk dagje uit terecht bij:
– Groupon.nl
– Vakantieveilingen.nl
– Actievandedag.nl
– Acties van ketens als Albert Heijn, Jumbo, Blokker of HEMA

Voor- en nadelen van de actieprijzen
Een nadeel van het stunten met de prijzen van attracties is dat de bezoekers die ervan gebruik maken te weinig geld in het laatje brengen. Vanwege de koopjesjagende klanten ontvangen de parken minder geld voor onderhoud en voor het aanbieden van nieuwe attracties of shows. Zo wordt een vicieuze cirkel gecreƫerd.

Kleinere parken, zoals Attractie- en Vakantiepark Slagharen en dierenpark GaiaZOO zijn daarom begonnen met een dynamisch prijsbeleid. Dat wil zeggen dat de toegangsprijzen hoger liggen op dagen waarop mooi weer verwacht wordt of traditioneel veel bezoekers komen. Op rustige dagen, met een kleinere personeelsbezetting, liggen de prijzen lager. Zo kun je voor een gezin tientallen euro’s korting krijgen als je van tevoren online reserveert voor een minder populaire dag.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *